Preskočiť na hlavný obsah

BB Books: Frédéric Gros Filozofia chôdze


Stalo sa pred pár rokmi

že som sa (nepamätám ako a kedy) dostala ku knihe Filozofia chôdze. Pred pár dňami,keď som sa stavila v našom krásnom novom Artfore v Ke, kniha ležala spôsobne v kúte, šedá a nenápadná. 

Spomenula som si,že som už o nej písala

voľakedy, do voľakedajšieho JeToTak. Vyhrabala som teda text, ktorý stále patrí mne, takže @@@@@@@,však viete. 

Zavesím to sem, pretože tá kniha si to zaslúži.

Ak už dnes píšem trocha inak, bude to tým, že od prvého publikovania prešlo 5 rokov a prerábať to (zatiaľ nebudem).

Filozofia chôdze – komentovaný extrakt



Frédéric Gros, Philosophy of walking

     Predstavujem si, že autor, skrútený dlhé hodiny za počítačom, zavalený stohmi kníh, otrávený drobným intrigánstvom vedeckého sveta, začne snívať s otvorenými očami. V duchu sa vidí na lesnej ceste, kráčajúc za sprievodu štebotavého vtáctva smerom k vysokej hore, ktorú má v pláne zdolať. S hlavou čistou, telom ľahkým. Potom sa preberie a súc akademikom filozofom, začne na tému, prečo by bolo nielen príjemné, ale aj užitočné chodiť, písať malé eseje. Ani sa nenazdá a má ich 25 a to je na knihu akurát dosť.
     Nám chodcom dal veľmi pekný darček. Odteraz už budeme vedieť túto samotársku záľubu zdôvodniť z každej strany a uhla. Muži, miznúci po práci a cez víkendy do lesov, budú môcť tvrdiť, že v duchu píšu knihu, či do rytmu krokov skladajú básne, pretože sa dozvieme, že chôdza bola životnou nutnosťou a podmienkou tvorby mnohých významných mysliteľov. Filozoficky však zdôvodníme aj postávanie v parku pri jazierku, pozeranie výkladov, ale aj boj proti kolonizátorom v štýle Gándhí.
     Už prvá veta textu dá veci na príjemnú pravú mieru. Chôdza nie je šport. My sa s autorom nebavíme o tom podivnom pohadzovaní panvou, čo sa dostalo aj na Olympiádu. Nejde o techniku, súťaženie, výsledky, víťaza. Nie, vďaka. To nie je o nás, my len kladieme jednu nohu pred druhú. Obutú v ľubovoľne neznačkovej topánke.Chôdza nie je o rýchlosti presunu do cieľa. Je to naopak, snáď okrem plazenia, tá najpomalšia metóda ako niekam dôjsť. Kto sa ponáhľa, nech cestuje. Primeraná pomalosť je zárukou určitej istoty, že dosiahneme cieľ. Naopak, je len ilúziou, že rýchlosť šetrí čas. Ak prejdeme trojhodinovú vychádzku za dve hodiny, skutočne sme niečo získali? Je hodina nášho času len 60 minút na hodinovom ciferníku? Je každá hodina rovnaká? Nie je hodina príjemného zážitku hodna pomalosti?
     S chôdzou prichádza sloboda. Na kratšiu či dlhšiu chvíľu opúšťame svoje ja, uväznené stálym miestom pobytu, určenou identitou, históriou a menom. Na lesnom chodníku sme len telom, čo sa pohybuje.Dôležitosť, ktorú sme svojej osobe pridelili v civilizovanom svete, sa v monumentálnej a večnej živosti prírody stáva len malým zrnkom bez významu. Sme ťarbavým dvojnohým zvieratkom, čo sa snaží celé a zdravé dostať do cieľa svojej výpravy. Na chvíľu nemáme minulosť, budúcnosť, len tu a teraz robíme krok za krokom a snažíme sa nepadnúť na nos, držať tempo, pravidelne dýchať.Toto by mohla byť sloboda.
     Friedrich Nietzsche, gniavený chatrným zdravím, chodil veľa, veľmi veľa. Napísal, že ľudia by mali sedieť tak málo, ako je len možné, že netreba veriť žiadnej myšlienke, čo sa nezrodila na otvorenom priestranstve a pri slobodnom pohybe (Ecce Homo). Mal dva lieky na všetky svoje bolesti: dlhé prechádzky a veľkú samotu.Prechádzal sa tak, ako iní pracovali. Kým mu zdravie dovolilo žiť týmto spôsobom, vytvoril svoje najväčšie diela. Podmienkou ich vzniku bolo, aby ich autor smel byť chodcom a pustovníkom.
     Arthur Rimbaud, básnik, čo mladý začal a mladý skončil, bol dvojnohý hnev, nič viac, len preč, preč, chôdza, poďme, klobúk, kabát, päste zaťaté vo vreckách a krok von, vpred, cesta, poďme! Aj keď inde nepochybne nebolo lepšie, ako na mieste, kde sa práve nachádzal, bolo to preč a o to išlo. Len nechať všetko za sebou. Ak človek, ktorý celý život uteká, skončí s drevenou nohou, nemôže to dlho prežiť, jednoducho nemôže. A možno to nie je hnev, možno je to snaha vzlietnuť. To životné heslo „Adieu to here, no mater where“ majú hlboko v krvi mnohí, len nedokážu preťať okovy. Koľkokrát ide človek k svojim dverám a najradšej by sa nezastavil, ale pokračoval niekam, hoci na kraj sveta, len tak, ako je, v kabáte s prázdnymi vreckami?     Je lepšie chodiť sám, neskončí to len ako ďalšia forma prispôsobovania sa. Aj keď človek kráča sám, nakoniec sa rozdvojí. Telo, nohy idú ako samostatný nosič, ktorý vedie dialóg s mysľou, duchom.
     Jean – Jacques Rousseau tiež považoval vidiek, prírodu za svoju pracovňu. Tvrdil, že myšlienky, tvorba, prichádzali len počas prechádzky. Pohľad na kreslo a písací stôl ho zbavovali akejkoľvek odvahy.Od umelých pôžitkov a vzruchov civilizácie sa chôdzou vracal v čase k počiatkom človečenstva, keď si vtedajší život predstavoval ako nekonečný prúd mierumilovných a nevinných dní. Džungľou pre neho nebola príroda, ktorou sa predieral, ale spoločnosť s jej násilím, neprávosťami, armádami a políciou.
     Vnucuje sa otázka. Zvládneme deň bez noviniek? Bez čítania novín a internetu, pozerania televízie? Odpojiť sa dá práve chôdzou. Ak chodíme, prúd noviniek sa stáva nepodstatným. Ak chodíme dosť dlho, posledné výkyvy politiky, posledné škandály, domáce malichernosti, so všetkým tým stratíme kontakt prekvapivo rýchlo. To, čo sa zdalo solídne a dôležité, je až pateticky nepodstatné, ako prach víriaci vo vetre. Zrodí sa nevinný divoch.
     Henry David Thoreau, autor prvého filozofického diela o chôdzi a magického Waldenu, ozrejmil zásadný rozdiel  medzi profitom a benefitom. Z dlhej lesnej prechádzky iste nebude žiadny profit, dá sa označiť za neužitočnú a nevýnosnú, ekonomickú stratu času, počas nej sa žiadne bohatstvo neprodukuje.. Ale benefituje naše vnútro. Rozdiel je v tom, že operáciu, ktorá prináša profit, môže vykonávať ktokoľvek iný. Na druhej strane, to, čo prináša benefit závisí od pocitov, gest, momentov, prežitkov, ktoré je nemožné delegovať. Nikto za nás nemôže žiť. Môžu vás nahradiť v práci, ale nie pri chôdzi. To je ten veľký rozdiel.
     Chôdza nemala za cieľ len podporovať duševnú tvorbu. Nebolo to  len bezstarostné prechádzanie sa, samotárska vandrovka. Historicky mala niekedy ritualizovanú formu, ktorá určovala jej priebeh, trvanie a dôvod, zmysel. Púť, pútnictvo je jedným z hlavných spôsobov kodifikovanej chôdze.
     Existovala aj večná púť peregrinato perpetua, ako metafora – na ktorú napríklad vyzval Kristus svojich učeníkov, mali ísť a šíriť Slovo, zanechať pritom za sebou všetko, celý dovtedajší život. Tak to omnoho skôr pred ním urobil Abrahám, tiež sa vydal na cestu za prísľubom. Špecifikami púte bolo , že bola  svedectvom, dôkazom viery. Človek sa na ňu vydával, pretože hľadal odpustenie, úľavu, riešenie svojich pozemských strastí. Preto k nej patril asketizmus, časté pôsty, sústavné modlitby. Pútnik veril v regeneráciu, že sa z púte vráti ako niekto iný a lepší.
    Zaujímavý prechádzkár bol Immanuel Kant –Narodil sa v Königsbergu, umrel tam. Nikdy necestoval, nikdy neopustil rodné mesto. Študoval, pracoval tvrdo, postupoval, stal sa univerzitným profesorom. Jeho správanie bolo takým modelom pravidelnosti, že ho ľudia volali  „ Königsbergské hodiny“, dali sa podľa neho nastavovať hodinky. Okrem písania  a čítania ho zaujímali len dve veci – dôležitosť jeho vychádzky a čo bude jesť. Mal presný režim, hodinový okruh, dýchal len nosom, preto sa prechádzal sám, aby nemusel spoločníkovi odpovedať a keď bolo leto, prechádzal sa pomaly, pretože neznášal, keď sa potil. Nenávidel zmeny. Dážď či slnko, prechádzka musela byť, tá istá trasa po parku, nazývaná Filozofova trasa.Tu nebolo cieľom mystické spojenie sa s prírodou, nešlo o pôžitok, ale ho hygienickú nevyhnutnosť, aby zdvihol telo od kníh.Tak sa prostredníctvom disciplíny môže stať, že sa človek stane sám sebe osudom.
     Mestský flanér, duša snáď najpríbuznejšia, je termín ktorý nám daroval Baudelaire vo svojom Parížskom spleene. Pre tento druh putovania sú potrebné tri základné podmienky: mesto, dav ľudí a kapitalizmus. Flanér sa prechádza, ale celkom odlišne ako Nietzsche aThoreau.  V meste, nerovnomerným prerušovaným rytmom, pristavujúc sa pri všetkom, čo ho zaujme. Ale chodí, aj keď sa musí pretláčať oproti idúcim davom. Prechádzka novými megapolis – Paríž, Londýn, New York, Berlín, má vlastnosti prechádzky rôzne členenou krajinou, pretože tak, ako sa líši údolie od údolia, líši sa mestská štvrť od inej, atmosférou, budovami a obyvateľmi a tak flanér vidí stále niečo nové.
     Masa, ktorou sa pretláča, ktorou sa necháva unášať, je bezmenná, anonymná, nepriateľská, ľahostajná. Každý sa ponáhľa svojím smerom. Nie sú to ľudia na spoločnom pochode, na demonštrácii, pútnici na jednej ceste. Anonymita je norma, šok by bol, niekoho spoznať, niekoho pozdraviť.
     Všetko sa stáva produktom, všetko sa dá kúpiť, nekonečná je ponuka a nekonečný je dopyt, ale to všetko flanér míňa, toho to nezaujíma.Tým vlastne proti kapitalizmu bojuje, je to podvratný živel, pretože je imúnny voči mysleniu masy, voči lákadlám čo stoja peniaze, dokáže byť v celom tom organizovanom chaose sám, anonymný a skrytý tak, ako pútnik na úniku do skutočnej divočiny. A teší sa z toho, o to mu pri tých vychádzkach ide.Nekonzumuje a nie je konzumovaný.
     Ak sa človek vydáva na dlhší výlet, ak chce chodiť povedzme viac ako týždeň a všetko musí niesť sám, zamyslí sa nad tým, či nesie len to nevyhnutné. Rada autora: ber len to, čo je nutné pre chôdzu a pre to, aby si zostal nažive. Vzťah medzi hmotnosťou vecí a ich dôležitosťou má niekoľko úrovní. Sú veci užitočné, ktoré by sa pravdepodobne zišli a cestu spríjemnili. Potom sú veci nutné, bez ktorých sa nedá zaobísť: silné topánky, vodotesné a náhradné oblečenie, balíček prvej pomoci, mapy. Na spodku je možnosť vyraziť úplne bez všetkého, žiadna vrstva oddeľujúca človeka a prírodu – zem, voda z prameňa, čučoriedky. Tu sa ukáže rozdiel medzi dôverou s bezpečným zaistením a dôverou ako čistou vierou.Podobná bola filozofia starovekých  kynikov: Chodec je kráľ a zem je jeho doménou. Kynikom nechýbalo nič, pretože objavili pôžitky nevyhnutného. Zem, na ktorú mohli položiť svoje telo, jedlo, čo našli, počas svojej púte, hviezdna noc ako strecha nad hlavou, pramene ako zdroj vody.
Vraveli, som bohatší ako ktorýkoľvek veľký vlastník pôdy. Pretože mojou doménou, vlastníctvom je Zem. Môj dom je väčší, ako ktorýkoľvek iný alebo skôr, mám ich toľko, koľko si želám, diery medzi skalami, jaskyne v kopcoch. V zásobe mám viac jedla a pitia ako iný človek, pijem pramenitú vodu. Kynik nebol k ničomu pripútaný. Absolútne slobodný, zdravý a suverénny, nezávislý, hrubý k pokrytcom. Svetoobčan disponujúci druhom odvahy, ktorú dnes nemá takmer nikto. Dnes by tak vyzeral skôr nedobrovoľný útek zo zóny ohrozenia, než slobodne zvolený spôsob života.

     Kniha Filozofia chôdze toho ponúka nesmierne veľa, je adeptom na mnohé opätovné listovania a hľadania. Bude milá srdcu každého človeka, ktorý svoj nepokoj a túžbu po slobode, či naopak po pokoji realizuje za pomoci svojich nôh. Je zatiaľ prístupná vo francúzskom origináli alebo v kvalitnom anglickom preklade. Či sa dočká slovenskej verzie sa nedá vedieť. V krajine, kde sa nový model privátneho tanku a počet leteckých dovoleniek považuje za meradlo úspešnosti života, bude vychádzka považovaná za obskúrnu radosť chudobných. Pretože má ešte jednu zriedkavú vlastnosť. Je zadarmo.

A PhilosophyofWalkingHardcover – April 8, 2014
by Frederic Gros (Author), Clifford Harper (Illustrator), John Howe (Translator)


...a hurá!!! Je tu v slovenčine.Choďte si ju kúpiť.


Filozofia chôdze

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

BB Box: Od centralizácie k individualizmu

      Je médium, ktorému ešte verím? Nie. Niektoré považujem za viacmenej OK, niektorých ľudí som už úplne vzdala. Na blogu väčších novín ma drží len hlások vnútorného vydierača, ktorý mi ševelí, že mimo mainstream ma nikto čítať nebude. Lenže to nie je adekvátna protihodnota.      Mala by som k sebe byť úprimná. Ak budem písať dobre, naozaj dobre, ľudia si ma nájdu. Ak to bude len grafomanský blábol, nevadí, bude to osamelý deníček.      Ja ani len neviem, ako sa upravuje takéto www, aby pôsobilo atraktívnejšie. Budem sa učiť za behu, napokon, človek sa má každý rok naučiť novú zručnosť. Hurá!!!! Prvý záväzok na rok 2019.            Takže cez facebook sa dostanete sem, varujem, nebude tu jazykový korektor, preto počítajte s bohemizmami a čiarkami na nesprávnom mieste. Necíťte sa tu ako doma. Nemám rada neporiadok na konferenčnom stolíku, neumyté riady, cigaretový dym a pedikúru robenú pred televízorom. Aj tak vaša BBG

BB Box: Ako zariadiť, aby sa vlk nažral a ovca zostala len čiastočne invalidná?

Nedá sa Fakt sa mi nechce demonštratívne odchádzať z fejsbúku. Fakt som sa snažila. Má on svoje pozitíva, nie som Robinson,potrebujem info a každý ich vešia tam. Ale nedá sa vydržať ani tá hromada splaškov, čo sa tam prevaľuje a posmrdkáva. Pravdu povediac, nevidím v tom systéme budúcnosť, pretože si ho stále viac v ľuďoch kŕmi zlého vlka a tomu dobrému už vidieť všetky rebrá. Nájdite si tú dojemnú báchorku o indiánskom starom otcovi a vlkoch v nás. Mení sa to na toxín. Chce sa Písať sa mi vždy chcelo, spätná väzba je fajn vec. Budem to musieť nejako doladiť. Tak som to vymyslela takto, nech je aj Cukrová homoľa spokojná, aj ja. Budem svoje rytmizované nadávky alebo texty dávať sem a na svoju stenu link. Tam diskusiu nechcem, ak máte záujem, tu bude otvorená. Messenger funguje.  Poznám ľudí, čo to úspešne prežili Všetko je len otázkou zvyku. Odvykla som si od mäsa, takže som vegetarián. Ako sa bude volať človek, ktorý si odvykol od FB, Daily hejtu, diskusií na SME (to už

BB Books: Moja posledná Joyce Carol Oates - Riziká cestovania v čase

Každú knihu píš, ako keby to bol tvoj debut      Mnohí kritici vraj majú problém s Joyce Carol Oatesovou (ďalej JCO, neuklepem sa kvôli nej), pretože nevedia ako hodnotiť jej najnovšiu knihu, keď nie sú znalcami jej tvorby. No však bodaj by boli. 46 kníh pod vlastným menom, ďalšie pod pseudonymom. Píše od roku 1962, vraj vydáva dve knihy ročne, vraj píše celé dopoludnie a potom ešte dve až tri hodiny večer. Aký by to musel byť fanatik, aby to celé dal? Čítala by som to, len keby mi niekto dal mastný grant na skúmanie postupnej degradácie tvorby v dôsledku ťažkej grafománie. Takže ako pristupovať k hodnotenej knihe? Zásadne a u každého, ako k prvotine. Ako k tomu prídu divadelní herci, chirurgovia, špičkoví kuchári, ktorí musia podávať vysoký výkon vždy? Nemôžu oznámiť, že sorry, dnes to bolo na hovno, ale minulý týždeň, to som bol kráľ! Keď budem čítať Kreutzerovu sonátu, nebudem pri jej hodnotení myslieť na Annu Kareninu, no nie?      JCO bola samozrejme zastúpená aj v otcovej